Symptomer er kroppens sprog og kan vejlede os til sundhed og større livskvalitet

Udgivet af JanniePriskorn den

I den klassisk homøopati ses symptomer som kroppens sprog – igennem symptomer fortæller livskraften os om den er i balance eller ubalance. Er vi ikke i indre balance, vil vi opleve at kroppen producere symptomer, det kan både være fysiske, psykiske og mentale symptomer. Nogle mennesker oplever ingen fysiske symptomer – men kan have store kvaler psykisk – det kan måske ikke ses på dem de er i ubalance, men de oplever selv at reagere voldsomt på selv de mindste ændringer i deres omgivelser.

Når livskraften er kommet ud af balance, og den udsættes for påvirkninger, som den ikke er stærk nok til at håndtere, skal den finde en ny relativ balance. For at opnå balance igen, producere livskraften et symptom som kontravægt til påvirkning. Hvis påvirkningen står på længe nok, og livskraften ikke er stærk nok til at overkomme problematikken, vil symptomet med tiden blive kronisk.

Der er mange ting som kan få livskraften ud af balance, hvilke ting du reagere på, er et spørgsmål om din modtagelighed. Men f.eks kan følgende ting påvirker livskraften negativt, vaccination, stress, chok både fysisk og psykisk, overforbrug af kemiske medicin eller følelsesmæssigt pres.

I den homøopatiske konsultation, lytter vi i fællesskab til de symptomer din livskraft producere, de er nøglen til at finde det homøopatiske middel, som kan hjælpe livskraften tilbage i balance. Når din livskraft kommer tilbage i en bedre balance, vil de symptomer som er kontravægte til ubalancen forsvinde – og du vil opleve bedre humør, bedre søvn, større energiniveau og bedre livskvalitet. De fleste mærker en ændring i deres symptombillede indenfor få uger, og nogle allerede få minutter efter at have taget det ordinerede middel. Men selvom om man mærker små ændringer – kan det godt tage måneder at opbygge balancen igen.

Case eksempel 1

Dreng på 10 år, hans mor har henvendt sig fordi han lider af allergi imod græs. Ved konsultationen for jeg følgende oplysninger om drengens symptomer.

Han har altid været meget syg, mange betændelser og gentagne behandlinger med penicillin. Han lider af hovedpine næsten dagligt, den bliver værre af larm. Han er et varmt barn. Han har svært ved at falde i søvn om aftenen. Ved allergi har han grønt snot der løber og han nyser meget, hans øjne klør. Han bliver ofte syg pludseligt, feks. op til der sker noget spændende (hans fødselsdag og ferier). Han får ved sygdom høj, varm feber. Han får hovedpine af at få klippet hår og det gør ondt at få klippet negle. Generelt er en en sød dreng, som godt kan reagere voldsomt når han bliver sur/føler sig uretfærdigt behandlet.

Alle de symptomer som livskraften producere passer godt til det homøopatiske middel belladonna. Jeg ordinere belladonna c 200, efter 14 dage for jeg en up-date fra mor – alle symptomer er nu blevet forværret. Det vi i homøopatien kalder en førsteforværring, som er et rigtig godt tegn. Hun vejledes til at afvente, og kontakte mig igen, hvis det stadig er slemt om 7 dage. Jeg hører ikke mere – da vi har opfølgning 1 mdr senere, kan de berette at alle allergi symptomer er væk. hovedpinen er bedre, søvnen er bedre, han bliver ikke længere så let sur/irriteret. Hans energiniveau og humør er markant bedre. Mor troede først det var fordi der ikke var græspollen til stede, men da hun slog op på værdierne, viste det sig at der stadig var mange græspollen, i så højt et tal at han normalt skulle tage allergi piller – men dem havde de heller ikke haft behov for.

I dette tilfælde har livskraften hurtigt kunne genetablere den indre balance og symptomerne som tidligere har været nødvendige for at holde balancen er ikke længere nødvendige derfor forsvinder de. For børn går det ofte hurtigt med homøopatisk behandling, for voksne kan det godt tage noget længere tid før der opleves så markant en ændring i den generelle sundhed.

Case eksempel 2:

Kvinde henvender sig med fordi hun efter kyssesyge har helt udmattet. Lægen har sagt hun kan regne med at der går ½-1 år før hun er på toppen igen.

Symptomer, ubeskrivelig træt. Vågnede og kunne ikke komme ud af sengen, udmattet. For det bedre af bare at stirre ud i luften, stilhed og sove. Træt under fødderne. Svimmel, som at have lavt blodsukker. Hovedpine, konstant, sidder i baghovedet flytter sig om i panden. Smerter i ryggen nedenfor skulderblade. Smerter i milt, som et blåt mærke, Det viser sig at hun kort inden kyssesygen indtraf havde en uoverensstemmelse med sin x-mand, dette var bare en af mange, og hun er led og ked af hele tiden at skulle skændes med ham, hun er skuffet over hans opførsel.

Midlet jeg ordinerede hedder Phosphorus acidum. Midlet er kendt for at afhjælpe markant fysiske udmattelse/kollaps som følge af akut sygdom, sorg, eller efter overforbrug af lægemidler og alkohol. De har det bedre af at sove, selv en kort lur. De har ofte trang til friske frugter.

Kvinden tog midlet ph-ac c200 en gang ca. 1 time efter sin aftensmad. Hun blev først markant træt, og måtte gå meget tidligt i seng. Næste morgen da hun stod op, var den udmattende træthed væk – hun havde hverken hovedpine eller tung i hovedet. smerterne ved milten var væk. smerter i knogler i ryggen var væk, der er kun et lille punkt i ryggen som stadig gør lidt ondt. der er kommet en mærkelig smag bagest på tungen – hvor der før var belægning (dette havde hun ikke nævnt for mig tidligere) resten af tungen var belægningen væk. Hun havde fået sin energi og overskud tilbage.

Jeg bliver ofte selv overrasket over hvor hurtigt helbredelse kan indfinde sig, for nogen går det bare stærkt for andre kan det godt tage måneder at genopbygge livskraften. Har du fået lyst til en homøopatisk konsultation, så kontakt mig.

0 Kommentarer