Seks homøopatiske midler ved influenza og virus

Nu er sæsonen for influenza og virus over os. Det kan ramme os alle. Både dem der vælger at lade sig vaccinere, og så selvfølgelig alle os andre. Homøopati har igennem mange år vist sig effektivt til at behandle både symptomerne på selve influenzaen men også de utallige virusser, hvis symptomer til forveksling kan ligne influenza. Når influenzaen først er overstået, oplever mange at energi har forladt kroppen, og det kan tage måneder at komme ovenpå igen. Også dette kan homøopatisk behandling afhjælpe. Herunder finder du en beskrivelse af seks homøopatiske midler som kan afhjælpe symptomer fra virus og influenza.

Resultaterne Homøopatisk behandling af influenza afhænger af hvor godt det valgte middel til behandling matcher de symptomer du oplever. Herunder vil du finde en kort præsentation af de midler som er oftest er indikerede når der er tale om influenza og andre virussygdomme, jeg har taget udgangspunkt i midler som kan findes i Helios 36 remedies kit. Det kan enten købes direkte hos Helios, eller du kan bestille det her hos mig.

Ved mere alvorlige tilfælde af influenza, eller hvis du i tillæg lider af kronisk sygdom, vil jeg opfordre dig til at søge læge.

BRYONIA er indikeret, når der er en fremtrædende hoste. Hosten er tør, hård og smertefuld – så smertefuld at de har brug for at holde sig på hovedet eller brystet, når de hoster. Der vil ofte være smerter i leddene, og symptomerne er meget værre ved enhver form for bevægelse. De vil have ro og være i fred.

GELSEMIUM er godt, når personen føler sig kraftig svækket og meget sløv. De har svært ved at holde sig oprejst, og der vil typisk være svimmelhed og rystelser når de forsøger at komme op at sidde/stå. En udtalt følelse for dem, er at de ikke har nok kræfter. De oplever ofte en slem hovedpine som sidder midt over hovedet ned bag øjnene. De oplever langvarig feber uden tørst. Deres øjnlåg hænger – de kan decideret falde i af sig selv, konstant.

ARSENICUM er der middel der indikeret når den syge er meget ængstelige , urolig, og har en stor frygt for at dø. Samt beskriver symptomerne lang værre end de i virkeligheden er (set udefra). De er meget kuldeskære, føler deres åre fryser til is. De vil hele tiden tildækkes af varme tæpper/dyner Trods det, føles deres smerter brændende varme.

NUX VOMICA er et af de vigtigste midler mod influenza, der er ledsaget af kvalme og opkast. Der er feber skiftevis med kulderystelser, og de er meget følsomme over for træk eller afdækning. Personen er typisk meget irritabel og utålmodig under symptomerne.

RHUS TOX efter den akutte fase kan der optræde uro og restløshed, de kan ikke sidde eller ligge stille. Dag og nat føler den syge behov for at skifte stilling. De føler sig radbrækkede med en efterfølgende stivhed. Smerterne føles typisk omkring led. Deres smerter føles værre efter første bevægelse, men bedre efter mere bevægelse, deraf også den store restløshed. Deres symptomer bliver markant forværret i koldt fugtigt vejr.

BELLADONNA er et velkendt homøopatisk middel, der ofte bruges i akut febersygdom, og vil være nyttigt i tilfælde af influenza, der er kongestiv i karakter – de har typisk et skyllet ansigt med udvidede elever og oplever en bankende, dunkende hovedpine, som kan være mere højre side. Symptomer har tendens til at komme pludselig til. Personen er akut følsom over for lys og støj og føler sig meget værre for at ligge fladt – de ønsker at blive støttet op i sengen. Søvn er ofte rastløs, og de vil typisk øge feber i timerne efter midnat. De kan blive vild med feberen.