Seks homøopatiske midler til behandling af akut ørepine

Der kan være mange årsager til der opstår ørepine, de fleste har oplevet smerter i øret, især som barn. Ørepine er en af de hyppigste akutte sygdomme hos spædbørn og små børn med feber. Læs med her, de mest anvendte homøopatiske midler til akut behandling beskrives

Der kan være mange årsager til der opstår ørepine, de fleste har oplevet smerter i øret, især som barn. Ørepine er en af de hyppigste akutte sygdomme hos spædbørn og små børn med feber. Børn under syv år er mere tilbøjelig til at få mellemørebetændelser pga. deres eustakiske rør stadig er meget kort.

Ørepine i forbindelse med forkølelse, ved en prop af ørevoks, eller pga. mellemørebetændelse, kan forekomme både med og uden tilstedeværelse af bakterier. Oftest er ørepine i kun det ene ører resultat af en bakterie infektion, hvor imod ørepine på begge ører samtidig oftest skyldes en virusinfektion.

Nedenfor finder du en liste med homøopatiske midler som kan anvendes til akut behandling af ørepine, ved tilbagevendende tilfælde af mellemørebetændelser kan homøopatisk behandling hos en uddannet homøopat være en løsning. Har du lyst til en homøopatisk konsultation, eller vil du høre nærmere kontakt mig.

Nogen ting kan øge risikoen for ørepine:

• Overdreven rensning af ørene, da ører dermed mister de beskyttende fedtstoffer i ører, hvorved det bliver lettere for bakterier og svampe at etablere sig i øregangen.
  • Vand der kommer ind i øret f.eks. under badning, samt kulde på ørerne, kan resultere i smerter.
  • Smerter ved frembrud af tænderne.
  • Virus i næse-hals kan også resultere i mellemørebetændelse.

Aconitum

Er lavet på stormhat – hvilket også er et godt huskeord, da midlet virker godt på lidelser der kommer stormene (opstår hurtigt) efter man har været udsat for kold tør vind. Midlet er også indikeret ved ørepine der opstår som følge af et chok. Typisk et middel der er godt indenfor de første 48 timer efter en virus er komet ind i kroppen. Der er ofte høj feber, hvor huden føles tør og varm. Samtidig med smerterne vil den syge være restløs/urolig og ængstelig med stor tørst efter kolde drikke.

Calcium carbonicum

Ørepine i forbindelse med tandfrembrud. Barnet sveder i håret og baghovedet, så meget at puden bliver helt våd. Ellers varm på kroppen. Sveden lugter surt. Ofte flabby (børn som er kraftige med markante ”elastikker”). Der hvor tænderne er på vej igennem tandkødet er det hævet rød/blå farvet, hævet og ømt.

Belladonna

Smerterne er oftest kun i højre side eller starter i højre side og bevæger sig derefter over i venstre. Smerterne begynder pludseligt og med høj intensitet. Der er høj feber samtidig med smerterne. Stor følsomhed for lyde, lys og lugte. Propillerne i øjnene er udvidede og øjnene ser glasagtige ud. Hænder og fødder er kolde, trods den høje feber opleves der ingen tørst. (modsat Aconitum, som har høj feber og trang til kolde drikke).

Chamomilla

Er velegnet når der er stor følsomhed overfor smerter. Hvis det er ørepine hos det lille barn, kan barnet slet ikke trøstes, det vil bæres rundt hele tiden. Barnet er utålmodigt og skriger af smerte. Hvis ørepine optræder i forbindelse med tandfrembrud, vil den ene kind være rød, imens den anden er hvid/normal farvet. Andre symptomer: trang til kolde drikke, følsom for lys og lyde, smerterne bliver bedre af varme, og værre af vind og berøring.

Mercurius

smerterne bliver værre om natten, under dynen, da varme forværrer symptomerne. Smerterne er meget intense og involvere hele hovedet og tænderne. Både kulde og varme forværrer smerterne, og derfor vil man opleve at tage dyne/tæppe af og på hele tiden (de har et meget snævert temperatur indenfor hvor de har det bedre). Typisk vil der samtidig værre smerter i lemmer og ryg. Yderligere symptomer som bekræfter midlet, er et der er enormt dårlig ånde samt ildelugtende sejt spyt/savl. Samtidig kan opleves metalsmag i munden. Mercurius er ofte midlet til behandling af ørepine i forbindelse med tandpine, eller efter vaccination.

Pulsatilla

Ørepine efter mæslinger, eller efter kolde fødder. Det karakteristiske ved dette middel er at det klør dybt i øret. Øret er varmt og rødt og alle symptomer bliver værre efter kl. 14 og om natten. Der er ingen tørst. Typisk vil man få det værre i et lukket rum, og bedre af frisk luft. Humøret skifter hurtigt, fra den ene sindsstemning til den anden. De har typisk let til tårer. Stor trang til is.